Wednesday, September 24, 2014

Waffle

Flash back to few weeks back.

Bawak anak gi window shopping. Saja nak habiskan masa (padahal nak habiskan duit). Kakakakkakaka

Pastu gi home & kitchen section. Saja gatai2 cuci mata. Tetiba terpandang waffle maker. Saya memang dah lama aim waffle maker. Bertahun gak kot. Tapi x pernah beli.

But this time around, bila ten grok waffle maker tu ~ isk laaaa. Memang ala2 memanggil2 soh "beli laa aku, beli laaa aku". Kakakakakakakakkaak

Time tu dia ada 2 choice jer kat situ (for waffle maker). 
  1. Hanabishi waffle maker
  2. Kenwood Multisnacker sandwich maker
Saya dok pening nak pilih mana (padahal ada 2 je pun pilihan). Punya laaa teruk. Hahahhahahaa. Hanabishi tu MURAH sikit. MURAH dalam RM 70 kot. Eh silap.... Murah banyak rupanyer. Kekekekekkee

Tapi saya minat plak the idea of multisnacker tu. Sebab plate dia bole tukar2. Waffle bole, grill bole, nak buat sandwich pun bole. So rasa cam a better choice. Ada laa variety sikit. Bole tukar2 selera konon nyer kan. (konon2 rajin laaa masak). Padahal?? Ada je harapan saya pakai sekali, pastu simpan buat perhiasan kat lemari. Lagi mau perasan nak memvarietykan makanan. Kakakakkakaka

So pikir punya pikir, saya decide untuk beli Kenwood Multi Snack tu. Sebelum tu, sempat gak saya access internet pasal benda alah nie. Konon2 nak tengok review laaa. Berbaloi ke ngan harga dia yang seratus lebih tu. Takut beli mahal2, tapi sekadar indah khabar dari rupa. Propa je lebih. Nehi kabhi nehi.

Review x banyak , tapi blog ada satu blog nie, ada bagi review best pasal benda waffle maker nie. Siap ada resepi & gambar waffle yang di buat guna waffle maker nie (yang semestinyer begitu menarik hati). Hahahahahahaha. Resepi pulak tu simple je. Wah! Makin bersemangat nak beli laaa kan. Kakakaka

Lepas pikir balik kejap, saya pun decide untuk beli je yg nie. Lepas bayar, balik umah simpan waffle maker nie ~ pastu bawak anak main kat playground. Sebab kesian kat dia. Naik bosan budak tu menunggu mak dia decide waffle maker. Macam kan nk decide beli emas 5 kilo. Hahahahhahaaha

Keesokan harinyer ~ dengan tak menyempat2 terus buat rasmikan waffle maker ku. Mak esaited nak. Hahahahaha

Inilah Kenwood Mutisnaker Sandwich Maker tu.


Ada 3 plates yang bole tukar2. Sandwhich maker, griller, waffle maker. Best kan??


Ok jom tengok resepi. Nie resepi yang saya guna. Sonang yo. Almaklum laa, baru pes taim nak buat. So kena pilih resepi yang paling mudah.
Bahan-bahan untuk 6 orang makan:-

2 cawan tepung gandum

2 biji telur
1 3/4 cawan susu segar
1/2 cawan minyak masak
1 sudu besar gula (saya letak 2 sudu)
4 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil vanilla essence

Cara-cara dia:-
1. Panasakan waffle plate tu. Grease dulu ngan minyak / butter supaya tak melekat nanti.
2. Pukul telur sampai kembang (pakai hand beater je kalau malas nak keluarkan mixer). Pastu masukkan bahan2 lain sikit demi sikit. Passtu pukul lagi sampai sebati. (Pastu rasa laa sikit batter tu, kalo rasa tawar sangat, tambah gula / madu).
3. Masukkan batter tu kat waffle plate tu. Bakar hingga masak (kaler golden brown sikit)
4. Dah masak (kalo pakai kenwood multisnaker nie) ~ lampu dia bertukar ke hijau, angkat masuk pinggan & letak laa topping kesukaan.

Nie time pre-heat waffle maker tu. Lampu merah.
Nie pulak dah masak. Lampu hijau.
Alamak. Cam tak cukup golden brown je. Saya tutup balik. Dalam seminit. Kakakakkaka



Tada..... Ini laaa waffle ku.


Walaupun rupanyer tak menawan, dan rasa nyer pun biasa2 je (kakakakakakaa), tapi saya tetap laaa berbangga. Kagum kot ngan diri sendiri sebab buat waffle. Hahahahahahaa

The best things? Tentu laa sebab anak berselera makan waffle nie. Rasa berbaloi tengok resepi 5 juta kali untuk buat benda nie. Kakakakakakaa

I suka u. I suka. Hahahaha 

So kengkawan yg berura2 nak beli waffle maker tu (tak kira laa brand apa pun) ~ beli laaa. Sebab senang je rupanyer nak buat waffle nie. Ingat kan leceh. Lagi best buat sendiri sebab kita leh letak topping sesuka hati. Letak banyak2 pun bole. Kalo kat kedai? Dah laa mahal, topping pun ala2 x sudi nak kasi jer.

So better buat sendiri.

Chiao!

0 comments:

Post a Comment