Thursday, May 15, 2014

Kuih Seri Muka

Kekekekee. Semalam datang mood rajin. Buat kuih seri muka. Ahaks.
Kalo x disebabkan saya duduk di Hong Kong, mmg mimpi laa nk buat kuih2 tradisi nie.

Mak saya mesti bangga, tengok anak dia buat kuih tradisi. Hahahahahhaa
Untuk orang yg mesti hampagas bila bab2 memasak & membuat2 kuih nie ~ kuih seri muka nie kira sedap laa. Kalo jual, belum tentu laku. Hahahahahhaa

Ok laa. Saya kalo bab merepek, mmg no 1. Hahahahaa
Pada sesapa yg nak resepi (perasan giler yg org nak resepi) hahahahaha. Tak kisahlaa labu kan, saya bagi je laa.

Kuih nie jadi sedap. Alhamdulillah. Cuma lapisan atas dia agak kurang manis (sebab saya gatal kurangkan gula). Kalo saya tak alter resepi tu ~ konpem bole amek order lepas nie. Hahahahahah. Perasan nk mampos. Kekekekekeke

Lapisan bawah:
500gm beras pulut (rendam 2 jam)
400ml santan pekat
2 sudu besar minyak masak
1 sudu teh garam

Lapisan atas:
450 ml santan cair
3 biji telur
3/4 cawan gula pasir (jangan kurangkan ~ sebab bila dikurangkan, rasa dia dh jadi manis2 buah). Sukatan 3/4 cawan nie kira sedang elok. Tak terlalu manis, and tak tawar. ngam2 soi.
300 ml air + 10 helai daun pandan (kisar & tapis)

#blend je semua bahan2 tu pakai blender & tapis sikit#

*saya xde daun pandan, so saya ganti dengan 1 sudu besar pandan paste)

Cara-cara:
1. Sediakan air kukusan
2. Lepas dh bersihkan & toskan beras pulut ~ letak dlm loyang kukus.
3. Tambah garam + minyak masak kat dalam santan. Kacau sikit bagi sebati.
4. Tuangkan atas beras pulut tadi + kukus selama 20-30 mins.
6. Lepas tu bukak periuk kukusan tu & ratakan pulut tu. Tekan2 sikit pakai senduk ke hapa ke ~ bagi mampat.
7. Masukkan adunan lapisan atas ke atas pulut yg dah mampat tu.
8. Kukus selama 45 ~ 60 mins api sederhana.
9. Bila dh masak (cucuk sikit pakai garfu ke, pisau ke ~ kalo x melekat, dh masak elok laa tu) , keluarkan & bagi sejuk
10. Potong bila kuih tu dh betul2 sejuk. Kalo x bila potong nanti ~ dia jadi tak cantik. Menggerutu.


Tu je. Mudah je sebenarnyer. Tak rumit pun. (Mentang2 dh buat , eksyen plak). Hahahahha



beras + santan + garam + minyak masak (kukus 20 ~ 30 mis) 




beras pulur yg dah dikukus selama 20 mins. ratakan + tekan2 sikit bagi mampat



tuang lapisan atas (santan cair + gula + air + daun pandan / pandan paste). kukus selama 45 mins ~ 60 mins) 




ini laa rupa kuih yg dah siap dipotong. kena betol2 sejuk, baru bole potong yer. jangan porong time panas2 / suam2


SELAMAT MENCUBA

0 comments:

Post a Comment