Monday, May 12, 2014

lagu nasheed & bacaan Quran yang menyentuh hati



Now nak citer pasal nasheed laa. Saya suka dengar lagu nasheed2 nie. Jangan salah sangka yer. Bukan nk tunjuk baik. Tapi memang saya suka dengar. Terutamanyer yg saya paham makna. Tapi kalo tak paham makna pun, saya suka jugak. Sebab music / lagu nie kan universal.

Penyanyi Timur Tengah yg saya paling suka ~ Ahmad Bukhatir. Masha-Allah! Suara dia.... memang merdu & sangat2 menikam kalbu.

Antara lagu2 feveret saya :

Ya Akhi (O Brother)


Masha-Allah! This man is really bless with a beautiful voice. Lagu nie saya dengar dah 6 tahun kot. !st time saya den gar, masa tu saya menetap di Singapore & saya tengah jenjalan di Arab Street untuk beli buku2 agama sikit. Kebetulan kedai tu pasang lagu nie. Seriously, sangat2 meresap ke dalam hati.

"Ya Akhi".... itu je yang saya ingat & dapat tangkat masa tu. Almaklum laa, memang tak reti Arab kan. Tapi just hearing his voice & his song (masa tu tak pernah dengar pun nama Ahmed Bukhatir). Tapi tak tau kenapa, hati nie memang sangat2 tersentuh. Terus saya tanya org kedai tu ~ "lagu apa nie yer?". So org kedai tu jawab ~ lagu Ya Akhi, nyanyian Ahamed Bukhatir. 

Lepas tu ~ terus saya tanya, samada dia ada jual cd tu. Dia kata ada. Terus saya amek & bayar. Tak kisah pun time tu nk dengar lagu2 lain dlm cd tu (kot2 laa tak sedap ke hapa ke kan). Yg saya tau, saya NAK sangat2 cd dia nie.

From that moment onwards, saya memang minat dia. Now suami pun dah start minat. Lagu Ya Akhi nie memang antara lagu feveret kami.


Zawjati (Wife)




Iqra




2. Zain Bikha

Allah knows (featuring Dawud Wharnby Ali)


Subhanallah! Lirik dia ~ sentiasa buat saya tersentuh. I am not really a fan of Zain Bikha. Suara dia , bagi saya ~ biasa2 je. Tapi lirik lagu dia ada 2-3 yang saya suka. But lagu Allah Knows nie, by far is my favourite song. Memang bole tangkap leleh kalo dengar lagu nie. Tambah2 disaat2 tengah "down". Kira pencetus semangat.

Masha-Allah! May Allah bless this man, the other singer~  Dawud & whoemever who wrote the lyrics. Sangat2 menikam kalbu.


3. Samy Yusuf

This extremely handsome singer is also bless with an equally beautiful voice. Masha-Allah! Banyak lagu2 dia yg best2. Tapi saya paling suka lagu hie:


AL-Mu'alimm




4. Dawud Wharnsby Ali

Penyanyi nie pun saya suka. Lagu dia yang saya paling suka:




5. Rashid Mishary

Antara Qari yang saya kagumi. Suara dia hampir di semua apps Quran / pen Quran sebagai salah seorang Qari pilihan. Masha-Allah! Masha-Allah! Masha-Allah!

Baru2 nie (masa nak buat umrah) ~ baru saya tau yang dia dah buat album lagu2 nasheed jugak. Suami saya yang bagitau. Saya memula tak perasan. Tapi suami saya asek mainkan 1 lagu nasheed nie. Memang sedap. So saya tanya laa.... siapa penyanyi dia. Suami kata "Rashid Mishary". Saya ingat dia tersilap & merepek , main sebut je nama orang. Kekekekkeke. Rupa2nyer memang Rashid Mishari ~ Qari femes tu. Memang sangat2 terkejut. Tak pernah tau pun yang dia dah keluarkan album. (nampak sangat asek dok dengar lagu2 lagha). Kekekekekkee

Anyway ~ suara dia mmg sedap laa kan. Obviously! Nie lagu yang saya maksudkan tu.

Rahman



Ya Toiba



Dah alang2 bercerita pasal Rashid Mishary, saya nak share jugak laa sikit video2 bacaan al-Quran dari Rahid Mishary & Qari2 lain yang sangat2 menyentuh hati. Walau tak paham, tapi tetap bole tersentuh hati sangat2.


Qari Rashid Mishary



Qari Fatih Sefaragic




Qari Youseff Edghounch



Masha-AllahAllah! What a recitation!

Wish I understand Arab & be as fluent as them in reading Quran. Ini tak, asal nyanyi ~ kemain lancar. Tapi bila baca Quran, tersangkut2. Tajwid semua toksah kata laa kan. Main langar je. Allah! Mudah2an kita2 semua istiqamah dalam mempelajari Quran & mendalami makna2 bacaan kita. Insha-Allah! Aamin! Aamin! Aamin! Ya Rabbal A'lamin!

0 comments:

Post a Comment